3 stappen voor het maken van een winstgevende social media strategie

Social media strategie waarmee ge 8x meer warme leads aantrekt en meer verkoopt.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

“Bedrijven die actief zijn op social media ervaren 126% meer leads”

Het kan het begin van de lente zijn, de verjaardag van uw dochter of de dag waarop uw partner u verrast met een superschattige puppy…

De tijd van het jaar doet er niet toe. Actief zijn op social media zou elke dag, eender welke dag, hoog op uw prioriteitenlijst als zaakvoerder moeten staan, zelfs als ge uw social media content niet persoonlijk creëert.

Deze aanpak is compleet anders als ge gaat vergelijken met de tijd waarin bedrijven alleen naar buiten kwamen wanneer er iets speciaals op de agenda stond, zoals een productlancering of een opendeurdag.

Tegenwoordig gaat het in marketing om het combineren van verschillende soorten content, zoals blogberichten, video’s, e-books, masterclasses en social media posts.

Als ge die mix-and-match strategie slim toepast, verbetert de online zichtbaarheid van uw bedrijf, verhoogt het verkeer naar uw website en vullen uw DM’s zich met ‘Hoe kan ik met u samenwerken’-berichten.

Begrijp me niet verkeerd, voortdurend verse content creëren kan vermoeiend zijn of ‘too much’ lijken.

Hoe dan ook, verslappen is geen optie.

Een daling in blogs, video’s of social media posts betekent een daling in omzet voor uw bedrijf.

Erger nog, als ge achterstand probeert in te halen door ‘á-la-moment-uit-de-duim-gezogen’ content te verspreiden, loopt ge het risico dat ge klanten aantrekt die niet bij uw bedrijf passen, ten koste van het aantrekken van klanten die wél een goede match zijn.

In deze blog leg ik uit hoe ge een realistische, kwalitatieve social media strategie voor uw bedrijf opstelt.

STAP 1

CONNECTIE MAKEN MET UW KLANT

Waarom klanten klant bij u worden

Het is uiteraard geen goed idee om social posts te gaan creëren als ge geen idee hebt wie uw doelpubliek is.

Klanten worden klant bij u als ze u vertrouwen. Zeker als ge persoonlijke, intieme en diepere diensten aanbiedt zoals coaching of begeleiding.

Vooraleer een klant met u in zee gaat, wil hij zich verbonden voelen. Hij wil dat gij zijn angsten aanvoelt, dat ge oprecht in hem geïnteresseerd zijt en dat ge begrijpt waar hij tegenaan loopt of waarnaar hij verlangt.

Als gij niet over deze dingen vertelt in uw posts op social media, in uw blogs of op uw website, dan mist ge het level van marketing dat uw bedrijf naar een hoger niveau tilt.

Het gaat niet om u, het gaat om uw klant

Om content te creëren die klantgericht is, die voor verbinding en vertrouwen zorgt, moet ge uw ideale klant door en door kennen.

Daarom is het belangrijk dat ge in het hoofd kruipt van uw klant – of in zijn schoenen gaat staan. Denk na over de volgende vragen als ge een buyer persona of een klantprofiel ontwikkelt:

  • Wie zijn uw perfecte potentiële klanten? Waarom?
  • Wat zijn de problemen, de grootste zorgen, de behoeften, de wensen en de verlangens van die klanten?
  • Waar gaan die klanten heen voor social media? Waar op social media bereikt ge hen?
  • Welke soorten content resoneren met hen?

“Je persona is de parel van je marketing”

#personamarketingisgoudenmarketing

Een uitgewerkte buyer persona is één van de belangrijkste pijlers om klanten moeiteloos te overtuigen van uw aanbod. Het is de enige manier om content voelbaar, tastbaar en klantgericht te maken.

Sla het creëren van een persona niet over

Als ge merkt dat er bezwaren opkomen in uw hoofd, als ge weerstand voelt, als ge al excuses klaar hebt om deze stap over te slaan, vertrouw me dan: sla dit niet over!

Integendeel. Neem er voldoende tijd voor. Eigenlijk zou ge dit elke maand moeten doen. Of toch tenminste elke keer dat er iets verandert of als ge een nieuw product of een nieuwe dienst lanceert.

Aandacht besteden aan het creëren van een persona bepaalt het succes van uw bedrijf.

Ik ga niet zeggen dat het onmogelijk is, maar ge maakt het uzelf een stuk moeilijker om uw bedrijf te boosten als ge doet wat ge zelf wilt en niet wat uw klant wilt.

Weet ge niet waar te beginnen bij het ontwikkelen van uw persona? Boek hier een gratis inspiratiesessie met me. EXTRA: Ge krijgt 10 vragen waarmee ge makkelijk in de huid van uw ideale klant kruipt.

STAP 2

SPECIFIEKE CONTENT VOOR ELK MOMENT

Stel: ge zijt de kok van uw eigen restaurant. Uw klant kom binnen. Ge duwt hem, nog vooraleer hij goed en wel op zijn stoel zit, een dampend hoofdgerecht voor zijn neus.

Of ge neemt zijn jas aan en begeleidt hem beleefd naar zijn tafel. Ge biedt hem een glaasje van het huis aan terwijl ge de menukaart aanreikt. Ge serveert een aperitiefhapje, stelt een bijpassende wijn voor en ge zet in op service...

Mensen die nog nooit van u gehoord hebben, zijn niet klaar om klant bij u te worden. Het is aan u om eerst uw aanbod zichtbaar te maken, goede voorbereidingen te treffen en een aantrekkelijke setting te creëren.

Met de juiste woorden, een slimme social media strategie én afgestemde content voor elk moment maakt ge van onbekende bezoekers trouwe fans. Door consistent in dialoog te gaan en actie te nemen, gaat ge van uw fans warme leads maken. Leads die staan te springen om klant bij u te worden.

En daar stopt het niet! Ge blijft uw klanten verwennen met uw content, waardoor ze uit zichzelf over u gaan vertellen in hun eigen netwerk. Op die manier worden weer nieuwe mensen aangetrokken.

In elke fase van de klantreis of Customer Journey zetten we specifieke content in om uw klanten klaar te stomen voor het volgende gerecht. Dàt is hoe ge uw klant begeleidt op zijn boeiende reis naar u!

Social media strategie op basis van de customer journey
Customer Journey

Maak met deze fases van de ‘Customer Journey’ een lijst van alle contentsoorten die het best bij elke fase passen.

Hoewel potentiële klanten sommige soorten content, zoals social media posts, in alle fases kunnen gebruiken, zijn bepaalde soorten posts in sommige fases nuttiger dan in andere.

In het algemeen is dit hoe een specifieke contentlijst eruit zou kunnen zien:

1 – Bewustmakingsfase

Potentiële klanten geraken vertrouwd met uw bedrijf. Ze zijn zich bewust van hun probleem, zoeken naar mogelijke antwoorden, waarvan uw dienst of product er één is.

  • social media posts, blogberichten, gratis e-books, gratis checklists, gratis video’s, gratis masterclasses…
2 – Overwegingsfase

Potentiële klanten vergelijken mogelijke antwoorden en elimineren opties.

  • gratis webinars, gratis stalen, catalogi, productspecificatiesheets, testimonials van klanten, reviews, videodemo’s, casestudies of wetenschappelijke studies
3 – Beslissingsfase:

Potentiële klanten kiezen bij welk bedrijf ze willen kopen.

  • gratis demo’s, consultaties, rapporten van deskundigen, productinformatie, aanbiedingen

STAP 3

EEN WINSTGEVENDE SOCIAL MEDIA STRATEGIE

Ge hebt nu één of twee buyer persona’s ontwikkelt en ge hebt uw contenttypes afgestemd op elke fase van de ‘klantreis’ van uw persona.

De volgende stap is om te beslissen wanneer en waar ge die content gaat delen.

Een strategisch social media plan helpt u hierbij.

Het is als een gids die laat zien welke soorten posts ge kunt publiceren, welke onderwerpen ge kunt behandelen, op welke persona ge u kunt richten en hoe ge leiderschap creëert.

Een veelvoorkomende val waar ondernemers in trappen is dat ze constant ‘promotional’ zijn. Of net helemaal niet. En dat zijn allebei snelle manieren om irrelevant te worden. Mensen gaan niet lezen wat ge te zeggen hebt, laat staan dat ze u gaan volgen.

Daarom stelde ik een mix van 7 thema’s op. Mensen kunnen een bericht lezen dat hen inspireert, motiveert of iets leert, zonder een ‘call-to-action’ en denken: ‘Goh, deze persoon moet ik volgen. Dit is echt interessant.’

Dan, een paar dagen later, publiceert ge een testimonial en een linkje naar uw afsprakenkalender of contactpagina met de vraag of ze willen samenwerken met u, en dan denkt die persoon: “’Nou, die moet wel echt goed zijn, ik ga een afspraak maken.’

Al snel komen er mensen van overal naar u toe en… wat nog beter is – deze mensen vertrouwen u natuurlijk omdat ge ze al iets geleerd hebt.

Hier zijn enkele stappen die u ondersteunen bij het opstellen van een succesvolle social media strategie voor uw bedrijf:

  • Breng in kaart wat er de komende maand op uw zakelijke agenda staat. Bekijk de statistieken en maak doelen. Brainstorm over mogelijke trends, thema’s en topics voor uw dagelijkse content.
  • Uit ervaring weet ik dat ‘niet opschrijven’ gelijk staat aan ‘vergeten’. En als ge dingen vergeet, dan verdwijnt ook het vertrouwen in uw systeem. Dus… zet alles wat in uw hoofd zit op papier! Maak als het ware een foto van uw hersenpan. En doe dit zo vaak dat ge zeker weet dat ge altijd op uw systeem kunt vertrouwen.
  • Maak een selectie van de beste topics! Om voldoende variatie te brengen, splitst ge hier op in:
    • OPINION: posts die bedoeld zijn om uw persoonlijkheid naar buiten te brengen
    • SOLUTION: posts die bedoeld zijn om uzelf als de expert in uw vakgebied neer te zetten
    • SENSATION: pakkende posts die een emotie teweeg brengen bij uw lezer
    • MOTIVATION: posts die bedoeld zijn om uw lezer te motiveren
    • CONNECTION: persoonlijke posts die verbinding creëren
    • INTERACTION: posts die oproepen tot interactie
    • PROMOTION: posts die bedoeld zijn om uw aanbod te verkopen
Succesvolle social media strategie met de Social Media Succes Planner
Social Media Succesplanner

Nadat ge deze blog hebt gelezen, weet ge perfect wat ge moet doen om een winstgevende social media strategie voor uw bedrijf op te zetten en om te starten met het creëren van succesvolle social posts.

Dit is een overzicht van wat ge moet doen:

  • Analyseer demografische gegevens en gedragsinformatie over uw potentiële en bestaande klanten om uw ultieme buyer persona te ontwikkelen.
  • Laat uw content aansluiten op elke fase van de customer journey van uw persona.
  • Stel een strategisch social media plan op dat een nauwkeurig schema bevat voor wanneer ge welk type content gaat publiceren. Zorg voor voldoende variatie.

Hoe kan ik u helpen met het genereren van leads en kwalitatieve klanten voor uw bedrijf?

Als uw bedrijf lijkt op de tientallen bedrijven die door mij – Io Merola van COPIO Copy & Content – werden geholpen (en de kans is groot dat dat zo is), is er veel ‘laaghangend fruit’ binnen handbereik.

Prachtige term vind ik dat, laaghangend fruit 😉

Wat wil dat nu concreet zeggen? Awel, ik wil u graag laten zien hoe ge het aantal leads via social media verdubbelt, zelfs verdriedubbelt, zonder uw marketingbudget te verhogen.

Alles valt of staat met een succesvolle social media strategie. Want het schrijven van goede teksten en captions alleen gaat u niks opleveren op social media kanalen waar advertenties en gesponsorde berichten met 90% van de kijkers gaan lopen.

Om met uw posts op de feed van uw ideale klant te geraken hebt ge een ijzersterke strategie nodig.

Eerst en vooral moet ge die ideale klanten in uw achterban krijgen: ge moet er voor zorgen dat ze u gaan volgen.  

Als uw volgersaantal groeit – met kwalitatieve potentiële klanten, geen nutteloze volgers en doe me aub een plezier: koop NOOIT volgers – verhoogt uw autoriteit en populariteit in de ogen van nieuwe potentiële klanten en zo gaat ge steeds beter scoren dan uw concurrentie.

Social media is voor elke branche anders en heeft een aangepaste aanpak nodig om het rendement te krijgen dat nodig is om te groeien.

Ik help u met het implementeren van praktijk bewezen social media strategieën, zodat uw bedrijfspagina elke maand op automatische piloot een nieuwe bron van leads en omzet oplevert.

GRATIS SOCIAL MEDIA SCAN

De eerste fase in dit proces is de Social Media Scan. Noem het een strategy call, een verkennend gesprek of een inspiratiesessie… The point is dat we een half uurke de tijd nemen om samen dieper te gaan graven in uw bedrijf, uw niche en uw doelen erachter te komen wat voor u de beste manier is om het aantal leads via social media te maximaliseren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen